Sunday, May 22, 2011

Melodi Orkestra Petang

Hari makin mendung, sedikit gelap, tapi jalanraya masih lagi penuh dengan manusia yang bagaikan semut yang menggila, nilai sabar dan saling faham memahami sudah lama tercampak, hilang entah kemana.

*TIN!! TIN!!

Bunyi hon kenderaan bagaikan melodi orkestra petang yang silih berganti, saling balas membalas demi memenuhi kepuasan hati, kepuasan diri yang datang dari mimik muka sakit hati orang lain. Memang begitu lazimnya manusia, gembira atas sedihnya orang lain.

Gua berhenti di satu simpang, dibelakang gerai berpayung warna-warni. Bila badan,hati,kepala dan perut bergabung, rasa lapar kian terasa, tali leher dicampak ke seat belakang, kemeja putih lengan panjang gua sinsingkan ke lengan.

"goreng pisang macam biasa?"

gua terpinga-pinga lalu mengangguk kepala tanda setuju..

"aah aah"

"Dua ringgit je, macam biasa"

*Gua hulur not seringgit 2 keping, plastik berisi goreng pisang berpindah tangan..

"Kuih ni taknak rasa ke?"

*langkah kaki gua ke kereta jadi mati, Fara yang tunggu dalam kereta menerawang fikirannya ke jalan raya, gua toleh kebelakang semula.

"Err, kuih ape?"

"Kuih bakar, sedap.. kuih orang melaka.. try la"

*Gua seluk poket seluar dan not seringgit gua bagi ke penjual

"Nah dik, seringgit ok?"

"Ok. 4 keping jugak"

*Ditangan kanan gua ada 2 plastik yang satunya berisi goreng pisang dan satu lagi kuih bakar

"Terima kasih dik"

"Sama-sama, saya bukan adik la. Saya dah masuk universiti, cuma tolong mak saya"

"Owh?? ye ke?"

"Yes!"

*sambil ketawa kecil

"Sorry sorry"

Gua senyum, masuk ke kereta, Fara terus meluncur masuk ke jalan raya semula.

"Kuih ape tu kau beli?"

"Kuih bakar dengan goreng pisang"

"owhhh, bak satu."

*Gua bagi sekeping kuih bakar ke Fara

"Sedap!"

Gua terdiam..

"Agakla, memang sedap"

Esok boleh beli lagi...

-Gua, Seri Warisan Resort Melaka, 2007

4 comments: